Oproep: Doe mee aan de Wie leest heeft een goed verhaal – etalagewedstrijd!
En win twee kaarten voor het Boekenbal!
In de aanloop naar de Boekenweek slaan Wie leest heeft een goed verhaal en de Stichting CPNB de handen ineen en organiseren voor boekhandel, bibliotheek én school de Wie leest heeft een goed verhaal– etalagewedstrijd! Heb jij een idee om zo mooi of origineel mogelijk uiting te geven aan het thema Wie leest heeft een goed verhaal? Ga dan nu aan de slag!
De etalagewedstrijd
De vraag is simpel; wie draagt Wie leest heeft een goed verhaal het mooist, origineelst of meest effectief uit in de boekhandel, bibliotheek of school? Je mag ruim denken in de uitwerking van ‘Wie leest heeft een goed verhaal’. Het uitdragen van het thema hoeft niet in een etalage plaats te vinden, maar mag ook uitgedragen worden op een andere plek binnen de boekhandel/bibliotheek/school. Ook mag de visuele uitwerking gekoppeld zijn aan iets anders, zoals een activiteit. Er mag gebruikgemaakt worden van ruimte, buiten én binnen, alsook online of op schermen. De jury kijkt uiteindelijk naar zichtbaarheid, originaliteit én kwaliteit.
Toolkit en materialen
Om goed aan de slag te kunnen met de kleurrijke en herkenbare slogan is er een digitale toolkit en zijn er voor scholen fysieke campagne-materialen te bestellen. Boekhandels en bibliotheken bestellen POS-materialen via de kanalen van de CPNB. In de digitale toolkit vind je zaken als het logo van Wie leest heeft een goed verhaal in allerlei formaten en een stijlgids. Vanuit de digitale toolkit mag, aan de hand van de stijlgids, van alles worden ontworpen en gemaakt. Daarnaast mag je creatie natuurlijk aangevuld worden met andere feestelijkheden, zolang ‘wie leest heeft een goed verhaal’ maar centraal staat. Wil je iets laten maken en heb je daarvoor een ander formaat dan beschikbaar in de toolkit nodig, dan kun je dat laten weten per e-mail.

Meedoen
Je hebt tot en met vrijdag 21 februari om jullie creatie in te sturen.
Post daarnaast jouw mooiste foto op Instagram en/of Facebook. Tag @wieleestheefteengoedverhaal en gebruik de hashtag #wieleestheefteengoedverhaal.
De meest opvallende, effectieve of verleidelijke uiting vanWie leest heeft een goed verhaal wordt beloond met twee kaarten voor het Boekenbal (op vrijdag 14 maart). De winnaars worden op vrijdag 28 februari bekendgemaakt.
+ Inzenden kan tot en met vrijdag 21 februari
+ Inzending insturen kan via het inzendformulier of in een mail naar wieleestheefteengoedverhaal@lezen.nl
+ Bijvoegen van maximaal 3 foto’s en/of max 1 filmpje (kan ook via WeTransfer)
+ Voeg duidelijke vermelding gegevens van de contactpersoon toe
+ Geef duidelijk aan of het gaat om deelname vanuit een boekhandel, bibliotheek of school
+ Voeg toelichting op het beeld toe van max. 400 woorden
Heb je nog vragen en staan deze niet in onderstaande FAQ, mail deze aan wieleestheefteengoedverhaal@lezen.nl.
FAQ
Wie mogen er meedoen aan de wedstrijd?
Het initiatief voor deelname moet komen van een boekhandel, bibliotheek of school.
Mag ik alleen de officiële materialen van de campagne inzetten?
Graag maak je gebruik van de officiële materialen in de digitale of fysieke toolkit van de campagne. Daarnaast mag je creatie natuurlijk aangevuld worden met andere feestelijkheden, zolang ‘wie leest heeft een goed verhaal’ maar centraal staat. Vanuit de digitale toolkit mogen, aan de hand van de stijlgids, zelf dingen worden ontworpen. Wil je iets laten maken en heb je daarvoor een ander formaat dan beschikbaar in de toolkit nodig, laat het gerust weten via wieleestheefteengoedverhaal@lezen.nl.
Wie zitten er in de jury?
De jury bestaat uit iemand uit de organisatie van Wie leest heeft een goed verhaal, iemand van de organisatie van De Boekenweek én een designer van Wie leest heeft een goed verhaal.
Zijn er kosten verbonden aan deelname?
Er zijn geen kosten verbonden aan het kunnen deelnemen aan de wedstrijd. Wel kunnen er kosten verbonden zijn aan jullie idee. De kosten voor de uitwerking van jullie creatie zijn voor eigen rekening.
Hoeveel winnaars worden er aangewezen?
Per categorie (boekhandel, bibliotheek, school) wordt één winnaar gekozen (in totaal worden dus 3×2 kaarten weggegeven).
Hoe worden de winnaars bekendgemaakt?
De winnaars krijgen een bericht per e-mail of telefoon op vrijdag 28 februari 2025.